Midsommar del 1

Min mamma och min moster har tagit över min mormor och morfars gamla sommarstuga på Tjörn i Bohuslän, och det är min mamma som sköter det nu.

 

Varje midsommar ordnar några på området midsommarfirandet med midsommarstång, lekar, dans, lottier och tipsrunda, och i år var det vår tur.

 

Vi var ca 7 hus som hjälptes åt och delat upp uppgifterna mellan oss. Mamma hade tagit på sig bakning, då kakor och bullar skulle säljas, koka kaffe, köpa lotter, anordna vinster till 12 set med lotter och att sälja lotter och bullar.

 

Mamma anordnade 6 spannar med vin och tillbehör (kex och ost) + andra- och tredjepriser, 4 spannar med öl och tillbehör + andrapriser, och jag ordnade en spann med choklad och en med godis och choklad + andra- och tredjepriser till båda.

 

Cokladlotteriet:

 

1:a pris: En spann med en stor chokladkartong med sjöfrukter, en mellanstor chokladask, ett paket after eight choklad och en 400 g. toblerone.

2:a pris: En påse med en liten chokladkartong med sjöfrukter, en liten kartong med Toffefee och en påse med toblerone.

3:e pris: En toblerone på 400 g.

 

 

Godis- och chokladlotteriet:

 

1:a pris: En spann med ett stort paket med twix, ett stor paket med mars (dessa två var alltså jättestora, nästan så stora som man får på tivoli) , en påse lakrits på 900g, en marabou mjölkchoklad på 200 g och en påse dumle.

2:a pris: En påse med en twix och tre marabou mjölkchoklad à 200 gram: en vanlig, en dajm och en sweizernöt.

3:e pris: En påse gott och bland på 400 g.

 

 

 

 

Jag tyckte att jag var lite fyndig som gjorde så att första-, andra- och tredjeprisen liknade varandra, men hade olika storlekar. Som med tobleronen, chokladkartongerna med sjöfrukter och twixen. Ett genomgående tema liksom.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0