Om 3 månader gamla bebisar

Det har ju blivit lite av en stor grej här i bloggen att jag föredrar att inte ta hand 3 månaders bebisar. Innan jag blev antagen i programmet förstod jag att sådana familjer kunde dyka upp och jag tänkte inte så mycket på om jag ville  ta hand om en så liten bebis. När jag sedan kom i matchningsprocessen och jag läste att en familj hade en nyfödd bebis som jag skulle ta hand om efter han hade blivit tre månader kändes det inte så bra. Jag hade föreställt mig att jag skulle ta hand om lite äldre barn än så och jag ville INTE vara själv med bebisen på dagarna, då jag föredrar att ta hand om flera barn samtidigt, och det inte kändes som om jag fick ett så stort utbyte av en så pass liten knodd. Den andra familjen som hörde av sig hade också barn under ett år, men deras yngsta barn var inte lika litet, så jag var nöjd. När sedan både den tredje och fjärde familjen skulle få bebisar ganska snart/ inom 8 månader blev jag lite irreterad. Jag råkar veta att det finns massor med familjer som har barn mellan 6 månader och 5 år. Varför får inte jag dem som intresserade familjer? Jag sade nej till match 4 direkt på grund av flera olika anledningar, där båda barnens åldrar och arbetstiderna ingick, och 2 dagar efter skype- samtalet med match 1 skickade jag ett mejl där jag sade nej. Det gjorde jag för att det ena barnet var så litet och för att jag skulle vara själv med honom hela dagarna. Men jag tyckte att familjen verkade jättebra. Jag funderade på om jag skulle tacka nej till match 3 innan skype- samtalet på grund av att deras minsta barn kommer vara tre månader när au pairen börjar ta hand om henne på riktigt, men jag beslöt mig för att låta bli när Annie hade sagt till mig att inte ha kontakt med de familjer som jag absolut inte ville ha eftersom vi redan hade bestämt skype- tid. Jag funderade på att ställa in det samma dag, men det gjorde jag inte. Skype- samtalet kändes såååå bra! Mamman i familjen sade att hon skulle lära mig att ta hand om en nyfödd och jag var jätteintresserad. Nu vet jag inte om det blir den familjen eftersom jag måste fundera på om jag gillar reglerna, men i lördags började en sak förändras. Jag som tidigare tänkte "Nej, nej, nej" bara på tanken av bebisar på 3 månader (på grund av det stora ansvaret, att det kan vara frustrerande, långtråkigt och att jag kanske inte får det utbytet som jag vill ha) började ändra mig och tänka att det kanske var okej. Tidigare kände jag nog mer rädsla. Så efter att ha berättat för Annie på London- kontoret att jag inte ville ta hand om bebisar på tre månader, skickat mejl om det till min intervjuare och klagat mycket i min omgivning så tänkte jag om och det har gått från nejen till "det kanske är okej...". Därmed inte sagt att jag VILL eller ens accepterar att ta hand om ett sådant litet barn, men jag är mycket positivare till det nu i alla fall. Och det har säkert att göra med att jag nästan bara har fått sådana matchningar hittills också.

Så match 5 skall jag ge en chans, för jag är mer positiv till att ta hand om en nyfödd nu än innan.

Jag kan också tillägga att jag inte menar något illa med mitt klagande, att jag lider med dem som får få matchningar och skulle önska sig att en familj hörde av sig oavsett åldrarna barnen, och att jag har full förståelse för dem. Jag menar inte något illa, utan tänker på vad som är bra för mig och den potentiella värdfamiljen.

Kommentarer
Postat av: therese

sv: Jag studerar till förskolelärare :) men har ganska så lång tid kvar på studierna :/ kan inte börja söka eller nåt sånt förens om ett år, haha, har två år kvar av utbildningen. följer en hel del aupairbloggar just nu, för att få en glimt i hur au pairlivet ser ut ;)

2011-11-22 @ 21:37:12
URL: http://biaancas.wordpress.com
Postat av: Caroline

Hej! Tack för en bra blogg!!

Jag har en liten fråga: Jag håller på att samla ihop mina timmar o vill gärna ha hand om barn under 1 år o eftersom du verkar få många sådana matchningar så undrar jag bara vad du har för barnerfarenheter på din ansökan? :)

Ha det bra!!

2011-11-22 @ 22:57:00
Postat av: Emy

Hej, läser också att du är i matchningsprocess. Är i samma situation :) vill du prata mer så släng iväg ett mail eller skriv på facebook emy ericsson

2011-11-23 @ 21:37:57
Postat av: Sofia

Hej hej, hittade just hit till din blogg så jag tänkte bara säga hej! Jag är också blivande Au pair och blev klar med min matchningsprocess i början av oktober. Jag åker till Brookeville, MD i början på Januari! Vill du prata mer så tveka inte att höra av dej! :)

2011-11-24 @ 20:39:23
URL: http://sofiaaupairusa.blogg.se/
Postat av: therese

svar: Haha, snarare 2014-2015 :P Går ut i januari 2014 så har ett bra tag kvar innan jag kan åka. Vill bli klar med utbildningen innan man drar iväg! ;) Hade jag inte pluggat hade inte jag heller orkat vänta, hehe

2011-11-24 @ 23:12:43
URL: http://biaancas.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0