Tacka nej till vissa familjer

Annie från London- kontoret ringde idag, och jag berättade att jag nästan bara får matcher med familjer som vill att jag skall ta hand om 3 månader gamla bebisar, vilket jag är osäker på om jag vill. Hon förstod precis vad jag menade och sade att hon var säker på att det skulle dyka upp fler familjer. Han sade också att sådana familjer verkar dras till mig, haha. Ja, eftersom 3 av 4 familjer vill att jag skall ta hand om 3 månaders så är det väl sant. Hon skulle i alla fall titta in och se om ett tag om jag fortsatte att få sådana matcher. I så fall hoppas jag att vi kan göra något åt det. Det är roligt att jag får matcher, men inte så kul att flera av dem går bort bara på grund av åldrarna på barnen. Nu har jag en familj intresserad som inte vill att jag skall ta hand om tre månader gamla bebisar, men det är inte säkert att det blir dem. Om bebisen är 6 månader är det väl okej, men en 3 månader gammal bebis är så himla liten!

Igår läste jag lite bloggar om rematch och andra mtachningsprocesser, och jag insåg att jag måste göra mig av med (eller hur jag skall uttrycka mig) med de familjerna som jag inte vill ha, för när jag väljer en familj så måste det kännas rätt. Jag blev även påmind om att jag måste säga nej om jag inte vill åka vid telefonsamtalet, så jag tänkte att det var dags att börja. Jag fattar inte varför det är så svårt - när jag skulle vara au pair i Frankrike skickade jag bara mejl där jag sade att jag inte var intresserad. Oftast. Ibland lät vi bara kontakten rinna ut i sanden, tyvärr... Men nu är det mycket svårare. Kanske får man faktiskt pratar med vissa familjer innan man säger nej, och kanske för att alla skickar mejl där de skriver att de är jätteintresserade. Och kanske för att de flesta familjerna ha åtminstone någonting som jag uppskattar hos en familj/ är likt mig.

So here we go! Skickade mejl till match 4 om att vi inte var rätt match för varandra eftersom jag inte var bekväm med att ta bebisen vissa nätter. Peppar, peppar. Jag tryckte på knappen och tänkte "Men tänk om den här familjen verkligen var något för mig..." Bad for me! Haha. Nejmen. Det var bara trams eftersom jag egentligen inte var intresserad. Men synd att jag inte gillade allt eftersom mamman i familjen hade samma syn på barnuppfostran som mig! Sedan så... gjorde jag något ännu svårare (...kanske)! Nämligen skickade jag mejl till match 1 som verkar helt underbara och som jag fick en så bra känsla av när jag pratade med dem i förrgår. Men det var inte rätt familj för mig. För det första så ville de att jag skulle ta hand om ett spädbarn på bara 3 månader och för det andra skulle jag vara skälv med honom nästan hela dagen. Peppar peppar. Men det skulle inte vara rätt för dem att tacka ja om jag inte kände mig bekväm om att ta hand om deras barn. Och ju längre tid det tar för mig att säga nej, desto svårare blir det för dem. Och jag kan inte heller säga ja till alla fyra familjerna - även om jag på ett sätt vill!

Kommentarer
Postat av: amanda

Hejsan! Vad roligt att du är i matchningsprocessen, hoppas du hittar en perfekt familj!!



Jag googlade också lite och hittade inte heller nåt, men det jag kan tipsa om är att bli medlem på oliak organisationers facebook-sidor, (speciellt http://www.facebook.com/culturalcarese?ref=ts för det är där det är mest aktivitet, även om man inte åker med den organisationen så skriver många där) där kan du kolla i forum eller läsa i loggen om nån är i din situation eller ställ en fråga om det är nån som är i matchningsprocessen!! Så ställer jag en fråga under tiden i min blogg :D



Lycka till!

2011-11-18 @ 19:54:56
URL: http://amandaupair.devote.se
Postat av: Jennifer

Hejsan! Förhoppningsvis kommer jag snart oxå vara i matchningsproces :) hur går det för dig? Nervös? Är de något jag kan tänka på?

2011-11-19 @ 00:59:47
Postat av: veronica

kämpa vidare! jag fick ca 5-7 matchingar och jag valde direkt bort dem som inte kändes bra! Det kommer nya hela tiden!

2011-11-19 @ 07:20:31
URL: http://veronicalilja.blogg.se/
Postat av: Cill

Till Jennifer:

Vad roligt! Har du varit på intervju än? När vill du komma iväg?

Jag får ganska många matchningar, även om jag kanske får fler när jag lägger upp min video, men jag får nästan bara familjer som vill att jag skall ta hand om 3 månaders- bebisar! Jag är lite osäker på det eftersom det är ett så himla stort ansvar, och hoppas att de nästkommande familjernas bebisar i alla fall hinner bli 6 månader innan jag kommer dit. Jag har ju inte varit inne i den så länge, men du kan kanske tacka nej till de familjer som du inte vill ha direkt. Jag har försökt "ge dem en chans" via skype, men om det är fel på åldrarna, så är det fel på åldrarna. Ha heller inte för stora förväntningar, och försök att inte kolla mejlen hela tiden!

2011-11-19 @ 10:14:46
URL: http://cillaupair.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Hej hej igen!



Ja jag har varit på intervju, oktober. Sedan dess rullade de på och blev godkänd i Sverige, väntade och fick besked om att jag inte var de i USA! Tydligen passade jag inte enligt deras personlighetstest. Vilket låter stört. Har erfarenhet gott och väl, och skulle absolut inte tveka till att kunna ta hand om en 4 månaders bebis tex. Inte för att jag menar att du inte skulle klara av det, de tvivlar jag inte en sekund på. Alla är ju vi olika. Men i vilket fall som helst så har jag gjort en "ny" ansökan fast med samma organisation i Sverige men en annan mindre och tydligen mer personlig i USA, nu kommer jag inte exakt ihåg vad den hette. STS i Sverige iaf och inter exchange (?!) Jag skulle helst vila komma iväg i jan-feb senast mars. Men samtidigt så får man väl anpassa sig efter om man får några matcher.. Tack för bra tips! Blir ju lätt så annars! Men när vill du komma iväg då?



Om du vill kan du kolla min blogg. Den är dock lösen skyddad! Skriv ett mail vettja! [email protected]



Kram och hoppas allt löser sig!!

2011-11-20 @ 10:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0